Login



Žáci objevují nové poznatky prostřednictvím projektů, jak třídních, tak i těch, které prolínají celým prvním či druhým stupněm. Žáci při těchto činnostech spolupracují, pomáhají si a vzájemně si svoji práci doplňují. V?reálných situacích si při praktických činnostech ověřují svoje vědomosti, doplňují je dalšími zajímavými informacemi a vyzkouší si i svoji zručnost. Výsledek své práce pak prezentují ostatním. Letos se uskutečnily např. projekty Stará řemesla v Ostašově, Den ve škole za 1. republiky, Den Země, První pomoc. 

 

Tématický den - ptáci

V pátek se z nás dětí stali ornitologové – tedy odborníci na ptáky.

Na prvním stanovišti jsme se naučili názvy pěvců z našeho okolí, hlavně ty, co nám zalétávají na školní zahradu. U nás žijí v monitorované budce – sýkorníku, jiní hnízdí v korunách stromů, v keřích, nebo přímo v listí na loukách. Dutinovým ptákům jsme vystlali kmeny mechem a listím. Rozhodně jsme i s rukama měli co dělat, abychom hnízda postavili. Obdivujeme je. Zkusili jsme si hnízda moudivláčka a rákosníka. Tomu právě nejvíc snáší kukačka své vajíčko. A my už víme proč a že za to vlastně nemůže.

Přiřazovali jsme různobarevná žíhaná vajíčka podle atlasů k jejich rodičům.

V labyrintu provázků jsme létali s ptáky hledat potravu. Nikdy jsme se nesměli srazit. Zjistili jsme, jak to mají složité tažní ptáci s cestou na jih i zpátky a co jim hrozí za nebezpečí. Nejsou to jen hory, změny počasí, písečné bouře, elektrické dráty, prosklené bloky, ale také lovci, co je z hladu střílejí, či nastraží lep ne větve stromů.

Známe rekordy ptačí říše. Tak namátkou – nejdelší rozpětí křídel, nejdelší let, kdo spí za letu, nejmenší ptáčky, kmitání křídel i nejkratší inkubaci. Ledaccos  jsme si vyzkoušeli na vlastní „křídla“. Měli jsme štěstí, že nás nikdo nechytil do sítí a neokroužkoval. Síť a kroužky nám zapůjčil ornitolog ze Severočeského muzea. Je to krásná práce.

Už ale i my poznáme hlasy některých ptáků. Dokonce umíme některé, třeba soví, napodobit.

Víme, že se ptáci musí přizpůsobit změnám, co pro ně chystají lidé. Učí se tedy improvizovat. Staví si hnízda z igelitů, hledají potravu u kontejnerů, zabydlují se v domech lidí.

Ptáci nás neopouštějí. Pomáhají nám zbavit se velkého množství hmyzu. Jsme jim za to vděční a snažíme se jim pomoci. Vyvěšujeme budky, v zimě je krmíme, na skla vylepujeme rušiče.

Máme rádi tyto tématické dny – jsme velcí s malými, poznáváme nové kamarády i nové p. učitelky a hlavně nás to hrou moc baví.


2017-05-02 17:00:39
Tématický den o zimním počasí

V pondělí před vysvědčením byl na naší škole ráno pěkný zmatek. Nikdo se neučil ve své třídě, nikdo neseděl se svými spolužáky. A přece jsme se učili a přece jsme měli spolužáky, jenže buď mladší nebo starší. Všichni jsme se rozdělili do deseti týmů.

Páťáci se pro nás stali průvodci i rádci. Ale i paní učitelky se dozvěděly mnohé zajímavosti. Tak třeba už všichni víme, proč se solí silnice, že slaná voda zamrzá při nižší teplotě, za jakých podmínek tedy zamrzají moře a kde bychom je našli. Taky jsme se dívali meteorologickým kukátkem do mraků a poznávali z nich, jak bude. Třeba bouřkový mrak je vysoký a vypadá jako hřib nebo květák. Ukázali jsme si pokus s teplou a studenou vodou. Ty jsme si obarvili a pak pochopili princip inverze, kdy je lepší vyjet do rozjasněných hor, než dýchat smog tady ve městě. Nahoře je ještě ke všemu tepleji. Už víme, proč nebolí, když padáme do peřin sněhu, protože všude je vzduch. Nevěříte? Tak si rozpusťte sněhový litr. Kolik vám zůstane vody? A jak hoří sníh… V kouli se vypálí tuhá jeskyňka, voda nekape a oheň neuhasí. Už jste někdy četli o tom, že každá vločka má v každém krystalku částici prachu a že píská, když dopadá? To, že je každá jiná, je určitě jasné. Mohli jsme se všichni dívat dalekohledem do zimní krajiny a taky mikroskopem zkoumat tání sněhu a ledu, třeba i obarvených krystalů. A přišli jsme na to, jak nití zvednout led.  A pozor, za okno nedávat nic zmrznout ve skle :-)!

Hmmm, a známe recept, jak si vyrobit domácí zmrzlinu.

Už se těšíme na příští téma.


2017-01-31 08:57:42

Fotogalerie