2. třída

Jana Erbenová Hanková
Mgr. Jana Erbenová Hanková Třídní učitel Učitelka 1. stupeň

Čas

Publikováno: 16.1.2025 Autor(ka): Jana Erbenová Hanková | Sdílet:
Čas

Výuka v centrech aktivit: Čas

Čas, to je velké téma nejen pro druháky. My jsme se rozhodli prozkoumat jej z mnoha různých perspektiv prostřednictvím výuky v centrech aktivit. Nejprve jsme ale navštívili pozoruhodné představení Naivního divadla s názvem Teď!, které nám pomohlo se do aabstraktního pojmu čas ponořit vizuálně i sluchově. A dál to bylo takhle... 

 Centrum matematika

V matematickém centru si děti procvičovaly čtení a zapisování času z hodin, odhalovaly chybně označené časy a seznamovaly se s jednotkami času (rok, týden, den, hodina, desetiletí, století). Nechyběly ani slovní úlohy spojené s časem a interaktivní hra na tabletu, která pomohla upevnit jejich znalosti( to jim ale neříkejte!) a úplně je pohltila. QR kódy s odkazem na hru dodnes putují po třídě..

Centrum ateliér
Tady si děti vyrobily vlastní papírové hodiny, na kterých si mohly dále procvičovat určování času. Kreativní tvorba pořádně prověřila jejich jemnou motoriku, podpořila porozumění fungování hodin a donutila je soustředit se na detail.

Centrum psaní
V centru psaní děti tvořily lapbooky a myšlenkové mapy na téma čas. Zaznamenávaly do nich informace o ročních obdobích, typech hodin (přesýpací, sluneční, mechanické), rozložení času během týdne a procvičovaly převody jednotek času.

Centrum čtení

Děti skládaly příběh o Ježíškovi podle časové souslednosti a užily si práci s ilustracemi. Hledaly v třídní knihovně knihy s podobným námětem. Že u toho posilovaly svou čtenářskou gramotnost i schopnost chápat časovou návaznost v příbězích jim neušlo a v závěrečném sebehodnocení to zmínily.Tak to bychom měli- víme, k čemu nám to učení je!

Centrum věda a pokusy


Ve vědeckém centru děti pracovaly se stopkami. Nejprve odhadovaly délku trvání různých činností (např. napsat deset dívčích jmen, dojít na toaletu, vypít sklenku vody nebo udělat deset dřepů) a poté je prováděly a měřily jejich skutečné trvání. Následně vymýšlely  další a další aktivity v týmech a zjistily,že minuta je někdy hrozně málo a jindy neskutečně moc. Třešničkou na dortu pak už bylo ověřování přesnosti přesýpacích hodin- dneska zkrátka není radno věřit všemu. 

Proč centra aktivit?


Centra aktivit přinášejí dětem možnost objevovat nové poznatky z různých úhlů pohledu, propojit teorii s praxí a rozvíjet jejich kreativitu, logické myšlení i spolupráci. Téma čas bylo díky nim uchopeno komplexně a žáci si, doufejme, odnesli nejen nové znalosti, ale i zážitky.Zábavným a efektivním způsobem jsme si přiblížili i tak abstraktní pojem, jakým čas je a zároveň u toho posilujeme spolupráci, týmovost, zodpovědnost a schopnost samořízení.