2. třída

Jana Erbenová Hanková
Mgr. Jana Erbenová Hanková Třídní učitel Učitelka 1. stupeň

Les v centrech aktivit

Publikováno: 9.3.2025 Autor(ka): Jana Erbenová Hanková | Sdílet:
Les v centrech aktivit

Les v centrech aktivit: jak jinak než všemi smysly ??

Ve druhé třídě proběhla další centra aktivitm, tentokrát na téma LES a děti se v nich učily napříč předměty – objevovaly, tvořily, zkoumaly a přemýšlely. Každý úkol je přibližoval k hlubšímu porozumění lesnímu ekosystému.

Matematika v lese
V matematickém centru děti z informací v tabulce sestavily koláčový graf skladby smíšených lesů v ČR. Slovní úlohy je zavedly ke zvířatům, kde musely vypočítat, kolik potravy potřebují nebo kolik mláďat vychovají. Na závěr luštily matematickou šifru, která jim odhalila název stromu, a podle tajného klíče k němu přiřazovaly jeho typické obyvatele.

Čtenářské dobrodružství
Děti se staly badately v říši lesní zvěře. Nejdříve odhadem tipovaly odpovědi na otázky o zvířatech. Pak si přečetly odborný text a porovnaly své domněnky s realitou. Na závěr své poznatky kreativně shrnuly do životabásní – krátkých  textů o jednotlivých druzích zvířat.

Ateliér
Výtvarné centrum se zaměřilo na míchání odstínů zelené a různé tahy štětcem – děti si osvojily, jak zaznamenat jinou stopou jehličnaté a listnaté stromy. Výsledkem byl krásný  obraz smíšeného lesa, který na konci doplnily krmelcem ze špachtlí a obrázky lesních zvířat, která v jednolivých centrech za svou práci získávaly.

Psaní příběhů
Téma lesa děti zpracovaly i v centru psaní. Losovaly si hlavní postavy a zápletky, aby vytvořily vlastní pohádkový či dobrodružný příběh z lesa. Strukturu vyprávění jim pomáhala udržet myšlenková mapa.

Vědecké bádání
Ve vědeckém centru děti zkoumaly propustnost různých druhů půdy – od kamenité přes zemědělskou až po lesní hrabanku. Nakonec je čekala lesní stezka, kde poznávaly stromy podle jejich listů, kůry a plodů.

Lesní odměna
Každé splněné centrum přineslo dětem obrázek lesního zvířete, které si mohly přidat do svého smíšeného lesa vytvořeného v ateliéru. Postupně tak vznikla nádherná lesní krajina plná života – stejně jako v opravdové přírodě. Celý měsíc si také děti postupně zaplňovaly své myšlenkové mapy k tématu les. Nejedna z nich je opravdovským uměleckým dílem plným zajímavých informací. 

Centra aktivit opět pomohla propojit tématicky učivo různých předmětů smysluplně, efektivně a zachovat a podpořit kreativní náturu dětí.